‘Xarxes i missatgeria: ens posem a dieta?’

Podcast sessió

Sergi Xaudiera ha explicat a la sessió d’avui l’experiència de la Direcció General d’Atenció Ciutadana sobre com es pot tenir una presència coherent a les plataformes digitals i amb quines eines fer-ho.

La sessió consta de tres blocs per evitar l’empatx per ser present a xarxes socials i a missatgeria instantània.

Gestió

Abans d’obrir el compte, cal preguntar-se si realment cal obrir-ne un de nou. Un cop decidit s’ha de fer:

  • Definir objectius,
  • escoltar,
  • conèixer el ciutadà,
  • preguntar-nos a través de quins canals ens volem relacionar, i
  • elaborar una escaleta amb els continguts imaginaris que s’haurien publicat durant les dues setmanes anteriors.

Producció

Els continguts han d’aportar valor públic mitjançant la comunicació de servei. Informació que apoderi el ciutadà i l’ajudi a millorar les seves condicions de vida. Com fer-ho?

  • Continguts siguin senzills i fàcils d’entendre.
  • Un registre lingüístic directe: parlar de tu a la ciutadania i evitar usar paraules que no pugui comprendre la ciutadania.
  • Flaixos infogràfics, aprofitables a xarxes socials i a missatgeria instantània i que són de fàcils de compartir.
  • Pocs continguts de serveis que es posen en marxa (convocatòria ajuts, preinscripcions …) o d’informacions amb valor.
  • Creació de continguts des de zero per reutilitzar i compartir amb la corresponent llicència Creative Commons 0.

Alimentació

Aquest apartat dona consells sobre com mantenir una bona dieta digital, sense excessos, perquè no ens desbordi la informació que ingerim provinent dels canals digitals.

  • Limitar el nombre de canals a seguir, no cal seguir tothom.
  • Discriminar les fonts d’informació i agrupar-les en llistes quan sigui possible.
  • Utilitzar eines de lectura centralitzada com els lectors RSS per monitorar que s’està dient de nosaltres.
  • Buscar entorns que limitin el consum d’informació.
  • Evitar els butlletins automatitzats i les notificacions al correu.
  • Etc.

Recursos que ens ofereix

Vídeo de la sessió

Visualitzacions de la sessió:

  • Youtube: 43
  • Zoom: 241

26 respostes a “‘Xarxes i missatgeria: ens posem a dieta?’

    • A les xarxes socials podem utilitzar eines com Tweedeck, que facilita l’agrupació de diferents canals de Twitter i organitzar-ho amb llistes. També hi ha altres eines com Hootsuite amb les quals es pot gestionar la presència en diferents plataformes des d’un sol espai.

  1. Esther Julià ens pregunta: Tots els administradors de les diferents unitats es formen abans per dur a terme aquesta tasca?

    • Malauradament no podem fer formacions individuals per cada editor de xarxes socials, actualment tenim més de 300 canals oberts, amb més de 800 editors. El que ens ha funcionat a nosaltres és treballar en comunitat de pràctica (CoP) de xarxes socials. Cada 3 mesos ens reunim amb els editors de xarxes socials, expliquem els canvis i novetats, i sempre hi ha un cas pràctic en què un dels editors exposa amb 20 minuts la seva experiència.

  2. Xavier Lasauca ens pregunta:
    1. Hi ha algun tram horari que, de mitjana, asseguri que aquell tuit tindrà més impacte?
    2. Què en penses dels ‘threads’ o fils a Twitter?

    • 1. No, cada temàtica té els seus ritmes. Recomanem el prova-error amb les diferents franges. També es pot provar de missatges fora d’horari laboral; per exemple, a nosaltres els missatges que publiquem el vespre ens funcionen molt bé.
      2. Són una eina útil per compartir informació més extensa o per fer seguiment amb actualitzacions. Ara bé, hem de pensar si aquesta informació ens interessa reproduir-la també al web o blog propi per tal que sigui més accessible des de qualsevol entorn.

  3. Cristina Noé Juvanteny ens pregunta: Quins programes o sistemes aconselleu per organitzar la informació que s’ha de publicar? per programar-la…

    • Hem treballat amb Tweetdeck i Hootsuite. Tot i això, no es tracta tant dels programes, sinó de l’actitud de reservar-se una estona cada setmana per revisar què hem publicat i què publicarem la propera setmana.

    • Depèn del públic que tinguem a cada organització. Caldria estudiar quines eines utilitzen les persones a qui ens dirigim des de la nostra organització.

  4. Suport Informatica ens pregunta: Quin software utilitzeu per a gestionar les xarxes? programar, monitoritzar…

  5. Joan Gómez ens pregunta: A qui hem de seguir en cada canal? (Molts, pocs?) Amb quin objectiu? (Fer xarxa, llegir els seus continguts…)

    • Depèn dels objectius del compte. Tot i això, creiem que només s’han de seguir aquells canals que ens aportin informació rellevant de valor, i alhora siguem capaços de seguir el contingut que publiquen.

  6. Assumpta Lleonart ens pregunta: Està previst que els continguts de les xarxes socials de la Generalitat també hagin de complir criteris d’accessibilitat?

Respon a gencatCancel·la les respostes