Marc Cortés, soci i director general de RocaSalvatella, ha estat el ponent de la 41a sessió web ‘Ús d’estratègies de màrqueting a l’Administració’, que ha tingut lloc avui al Col·legi d’Advocats de Barcelona.
La sessió ha servit per reflexionar sobre com l’Administració pot desenvolupar i transmetre la seva activitat usant tècniques de màrqueting i comunicació a partir del comportament i de les necessitats dels ciutadans.
Anireu trobant tots els materials corresponents aquí:
– Síntesi
“El màrqueting ens dóna les eines per identificar necessitats i per fer que els destinataris rebin solucions satisfactòriament”, ha apuntat Cortés per explicar com es pot aplicar aquesta matèria a l’Administració.
Cortés entén l’evolució d’Internet en tres fases: una primera, en què l’objectiu era vendre producte; una segona, enfocada a intercanviar opinions i capitanejada per les xarxes socials i, finalment, la tercera, pensada per oferir serveis a partir de la combinació de les dues anteriors i mitjançant la recopilació de dades dels usuaris. La clau està en qui serà capaç de forjar un projecte que ho uneixi tot.
Cortés també ha explicat els canvis que hem patit els usuaris amb l’aparició d’Internet. Ara estem més connectats que mai, empoderats, ocupats i amb expectatives. Les organitzacions han de tenir en compte aquests nous perfils i adaptar-hi la comunicació.
Així mateix, la mobilitat ha provocat un pas endavant en la manera que tenim de comunicar-nos i interactuar. Cortés ha afegit que la multicanalitat és un altre aspecte que modifica les estratègies comunicatives i, en aquest sentit, les organitzacions l’han de controlar per obtenir valor afegit dels usuaris.
Un altre element rellevant és la gestió de les expectatives dels usuaris. Cortés ha mostrat Twitter i Whapp com a eines que ajuden a aquesta gestió en les organitzacions. En el cas de l’Administració, ha posat l’exemple del @012, que atén les consultes de la ciutadania.
El mètode que cal aplicar a aquest moment de canvi disruptiu, ha dit Cortés, és el de les 4 F del màrqueting digital: el flux, és a dir, ser a la Xarxa però també explicar-ho perquè tothom en sigui conscient; la funcionalitat: explicar què fas perquè els usuaris ho entenguin; el feedback, per recollir l’opinió que ha de servir per millorar els serveis; i la fidelització, per mantenir l’interès dels usuaris.