La Generalitat va participar dimecres passat en el Fòrum Catalunya del Club Excel·lència en la Gestió (CEG) en una jornada en què es va parlar de xarxes socials en les organitzacions. Us presentem el decàleg de conclusions que en va sortir:
1. Les organitzacions –empreses i administracions–han de ser a les xarxes socials ja que les ajudarà en la millora de la seva operativa –modificació de processos– i de l’actitud dels seus professionals.
2. En el nou paradigma social i econòmic actual, el client o la ciutadania entra a formar part dels processos de l’organització (crowdsourcing, intel·ligència col·lectiva…).
3. La seguretat i la confiança en les xarxes socials són dues qüestions diferents. Cal aprendre a gestionar l’actitud dels professionals en aquests entorns. El mal ús d’aquests mitjans és atribuïble principalment a l’encàrrec de feines i compte de resultats del professional i no pas a les eines mateixes.
4. Separació cada cop més difusa entre usos personals i usos professionals en el món de les xarxes. Aquí són rellevants les regles de joc fixades: guies d’ús i estil, conjunt de valors de l’organització, normes de participació…
5. L’actitud i la manera de comunicar dels professionals és el major atractiu per convèncer a través del canal de les xarxes socials.
6. La comunicació a les xarxes socials s’ha d’inserir dins el pla de comunicació estratègic de tota l’organització.
7. Les tecnologies de la informació i comunicació i, especialment, les xarxes socials poden ajudar a gestionar el model d’addició de valor als productes i serveis a través de la integració dels professionals i dels clients-usuaris.
8. Les xarxes socials es relacionen amb l’obertura de dades i els serveis mòbils. Per atorgar-los intel·ligència, les organitzacions han d’obrir les seves dades i posar-les en entorns relacionals (xarxes socials) i facilitar-hi l’accés ubic des de dispositius mòbils.
9. Cal mesurar l’impacte de la presència de les organitzacions a les xarxes socials. En quina mesura els resultats obtinguts són atribuïbles a la presència activa de l’organització a les xarxes socials?
10. Una bona política de presència d’una organització a les xarxes socials comporta un canvi molt profund en l’estratègia, l’operativa i la cultura organitzativa. L’empresa o administració ha d’afrontar aquesta nova lògica com més aviat millor.
Volent ser constructiu, la teoria molt bé, i la pràctica? Seria molt interessant que les mètriques d’usuaris, visualitzacions, seguiments … fossin públiques. Per analitzar socialment i millorar entre tots.
Arnau,
Agraïm la teva proposta i la tindrem molt en compte amb tot el que anem definint en aquest projecte.
Salutacions.
Veure i analitzar les mètriques és molt important, i t’ajuda a entendre on estan els usuaris i com van canviant amb el temps. No s’ha d’estar a totes les xarxes, ni seguir modes, sinó aconseguir tenir feedback i donar servei públic. I sobretot, s’han de fer portals simples i oferir les dades seguint aquests principis: https://public.resource.org/8_principles.html
Us proposo agafar tots els portals webs de la Generalitat i administracions públiques i donar un punt per a cada principi que compleixin. Com estem? Us animeu a fer l’exercici?