Les CoP, una de les claus de l’èxit de la presència de la Generalitat a les xarxes socials

Les comunitats de pràctica (CoP) o de professionals són reunions de formació, acompanyament i assessorament, en què les persones que administren els comptes institucionals de la Generalitat de Catalunya a les xarxes socials, intercanvien les seves experiències. En aquest apunt expliquem com funcionen les CoP de xarxes socials de la Generalitat de Catalunya i com aquest model s’expandeix internament –com, per exemple, a l’Institut Català de la Salut– com externament en altres organitzacions.

A l’estiu de 2010, quan la Direcció General d’Atenció Ciudadana i Difusió (DGACD) presenta la primera edició de la Guia d’usos i estil a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya, es planteja que la millor manera de difondre els criteris i procediments per coordinar la presència emergent de departaments, serveis i marques de la Generalitat a les xarxes és mitjançant la convocatòria de sessions periòdiques de treball, amb dos perfils diferents.

D’una banda, es fan les reunions amb els responsables de comunicació dels diferents organismes, tant els que ja han incorporat les xarxes al seu dia a dia com un canal més de difusió, com els que es volen iniciar en aquest nou escenari i observen amb una mica de vertigen l’aventura. En aquest entorn es treballen les estratègies i polítiques de difusió de les organitzacions respectives.

D’altra banda, es fan trobades amb tècnics encarregats de la posada en marxa i manteniment dels canals, en què s’aprofundeix més en les qüestions tècniques, com la gestió dels continguts o les noves aplicacions i funcionalitats dels canals. També dins d’aquestes sessions es fomenta la figura del mentor, una persona que amb la seva expertesa n’ajuda, a prop seu, una altra que s’inicia en l’administració dels comptes.

Les CoP estan estructurades en dues parts: la primera, més teòrica, en què membres de la DGACD exposen l’actualitat dels diversos canals a les xarxes i es comenten noves aplicacions, nous criteris, etc. En definitiva, millores per consolidar la solidesa dels perfils institucionals. A la segona part s’exposa un cas pràctic sobre l’experiència d’un departament, servei o marca a les xarxes.

Així doncs, les CoP són un bon exemple de com tota l’organització avança i aprèn gràcies a la compartició del coneixement que, d’altra banda, es veu complementat amb el suport virtual de la plataforma e-Catalunya, en què els membres plantegen dubtes o aporten novetats per a l’aprofitament de tothom i on es pot consultar documentació relacionada.

Aquest model de treball s’ha vist replicat en altres organismes de l’Administració, com ara l’Institut Català de la Salut, que també ha posat en marxa comunitats de pràctica per a la gestió dels perfils de totes els centres i serveis que en depenen.

4 thoughts on “Les CoP, una de les claus de l’èxit de la presència de la Generalitat a les xarxes socials

  1. És una pràctica excel·lent. No sé si es du a terme en altres terrenys. Pensant en la meva feina se m’acudia que estaria molt bé que les persones que ens dediquem a l’atenció ciutadana a la Generalitat poguéssim disposar d’un espai amb una estructura similar: d’una banda, la DGACD ens informa de novetats que hi pugui haver tant pel que fa a la Generalitat a Internet (OVT, administració electrònica, xarxes) com en altres aspectes relacionats (registre o nous serveis, per exemple), i de l’altra, els participants posen en comú problemes i possibles solucions.

    M'agrada

  2. A molts documents, webs i treballs diversos on es parla i documenta la presència de la Generalitat a les xarxes socials, es destaca que bona part del seu òptim funcionament es deu a l’organització interna –en forma de comunitat de professionals– de les persones que n’editen i gestionen els perfils i canals. Per tant, l’enhorabona a la CoP!!!

    M'agrada

  3. A l’Agència de Salut Pública de Catalunya, amb prop de 600 professionals, ja fa uns anys que
    tenim CoP que funcionen utilitzant les eines informàtiques de l’e-Catalunya i reunions a distància
    per videoconferència.

    Aquestes CoP, formades per professionals de base, desenvolupen treballs que la direcció
    de l’organització assumeix i ajuden en la millora dels nostres processos de treball.

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s