Durant l’incendi que va afectar la comarca de l’Alt Empordà del 22 al 31 de juliol de 2012, Twitter i les xarxes socials, tot i ser canals de difusió molt nous, van ser dels mitjans d’informació més utilitzats per una part de la ciutadania, cada vegada més nombrosa. Els perfils @emergenciescat, @bomberscat, @transit i @112 van tenir una gran activitat aquells dies. En aquest apunt en fem una anàlisi i mostrem la utilitat d’aquests perfils d’informació de servei que mereixen el reconeixement internacional. Precisament, els responsables del Twitter @emergenciescat han tingut, fa poc, l’oportunitat de divulgar la seva tasca a l’Aston University de Birmingham, com a exemple de bones pràctiques en comunicació d’urgències. Us n’adjuntem també la presentació. Pensem que són útils aquests perfils de servei? Diguem-hi la nostra!
Les xarxes socials són espais que ofereixen informació accessible des de dispositius mòbils i permeten una immediatesa en les comunicacions. Són noves vies de difusió cap a la ciutadania que expandeixen la informació, d’una manera més relacional que els altres canals.
Centrant-nos en el cas que ens ocupa, el seguiment dels perfils que informaven sobre l’incendi va augmentar aquells dies. Si observem el gràfic de la part superior, veurem que, per exemple, el compte @emergenciescat suma prop de 7.000 nous usuaris inscrits als més de 13.000 que ja rebien tots els missatges. El @112, que es va estrenar el 9 de juliol, té prop de 4.000 subscrits a dia 1 d’agost.
Si les xarxes socials són tan importants en el nostre dia a dia és gràcies a la mobilitat i la immediatesa, dos conceptes que estan associats a l’essència d’aquests entorns. Així, augmenta la necessitat d’estar informats en tot moment independentment del lloc on estiguem. Per aquest motiu, la comunicació a través d’aquestes eines requereix un tempo més accelerat respecte d’altres vies de comunicació.
En el gràfic següent, podem veure el nombre de tuits i el d’impressions, és a dir, la suma del nombre de seguidors de cada usuari que retuiteja alguns dels missatges que publiquem. El nombre total d’impressions, per tant, mostra fins a quantes persones arriba aquesta informació.
Una altra vegada la franja horària que afecta la nit del diumenge és el moment en què els missatges publicats tenen més impressions: 10.444.431.
Cal dir, però, que l’ajuda de la ciutadania és vital per arribar a un volum tan ampli de persones (hi ha franges horàries en què s’obtenen més de 10.000.000 d’impressions).
Així mateix, també és rellevant el paper difusor dels mitjans de comunicació, que van encastar als seus portals digitals ginys amb els perfils oficials de la Generalitat o bé van fer notícies informant-ne.
La gestió del #focempordà a Twitter (puntes amb + de 10M d'impressions) http://t.co/pxE6zTcx