Cal que l’Administració gestioni la seva reputació digital?

Thick arrow pointing upwards © Horia Varlan CC-BY flickr.com/photos/horiavarlan/4574290856/in/photostream/

A la Guia d’usos i estil a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya es diu: “S’hauria d’evitar participar en accions o moviments que puguin suscitar una degeneració de la reputació de la Generalitat i els serveis que ofereix”. Tot i que la Guia se centra en l’àmbit digital, quan es parla de “la reputació de la Generalitat”, no es concreta si fa referència a la reputació en línia o fora de línia, però és que la participació a la Xarxa no només afecta la nostra reputació digital, sinó també la no digital.

Els mitjans socials ens donen veu i faciliten que ens fem visibles a la Xarxa. I això pot tenir un impacte molt positiu en la nostra reputació (digital i no digital). Per què no aprofitem l’oportunitat?

En realitat, de reputació només n’hi ha una. La reputació és un concepte ampli que engloba dues dimensions: la que es produeix en línia i la de fora de línia. Reputació és sinònim de prestigi, és com ens reben els altres. I en què es basen per formar-se aquesta opinió de nosaltres? En dos factors:

–  El que nosaltres fem i diem

–  El que els altres diuen de nosaltres

A partir de la suma de tota aquesta informació la persona es crea una opinió i això és la nostra reputació, aplicable tant a Internet  com a fora de la Xarxa. De reputació n’hem tingut sempre. La principal diferència és que ara podem participar activament en la gestió de la nostra reputació digital. Gràcies als mitjans socials podem crear-nos un bloc que sigui l’altaveu de les nostres idees, fer difusió del que ens interessi a través de les xarxes socials, conversar amb altres persones a través de Twitter o Facebook, etc. Així estarem contribuint a dotar de contingut la primera part de la suma: el que nosaltres diem.

Mai no podrem controlar què diuen els altres de nosaltres (ni dins ni fora de la Xarxa) perquè podem ser actius en la part que sí que podem controlar: les nostres paraules i accions. Si fem una reflexió sobre qui som i com ens agradaria que els altres ens veiessin (a partir de l’anàlisi dels nostres punts forts i febles), podem definir els nostres objectius i treballar activament la nostra presència a la Xarxa de forma estratègica.

A més, si fem escolta activa del que s’està dient a la Xarxa sobre nosaltres, detectarem les mencions que ens fan i podrem dir com actuem: si responem o no, si cal aclarir algun aspecte, etc.

13 respostes a “Cal que l’Administració gestioni la seva reputació digital?

  1. Crec que hem de tenir com a base que “els nostres ciutadans són els assessors de qualitat de les nostres iniciatives”. Enfocat des del punt de mira de l’Administració. Entenc que amb aquest punt de vista, caldrà treballar la reputació digital pensant en l’eficiència del servei que es presta al ciutadà i sempre cal treballar al costat dels influencer i no ser-ne un més. L’Administració recomana.

  2. Gràcies, Cristina!

    Joakim: de fet, la reputació sempre hauria de basar-se en un bon servei, sigui des de l’Administració o des de qualsevol empresa. Si tenim un producte o servei dolent, la gestió de la reputació no salvarà el nostre producte. Quan els clients el provin quedaran descontents i no repetiran.

    Salutacions!

  3. Tenir el feedback del client, la ciutadania en aquest cas, sempre serveix per millorar. No s’ha de censurar mai i s’han de permetre totes les opinions. S’ha d’anar cap a treballar per al client i no treballar com administrador. No és qüestió de més transparència, sinó de transparència total. I sobretot, com a país, donar una visió a mig i llarg termini de cap on anem. Pot l’Administració donar objectius concrets i mesurables a realitzar per al 2012, 2013, 2014 … 2020? On volem estar d’aquí 10 anys? I en funció d’això, treballar ara.

    Expliqueu-ho a la xarxa i notareu com la xarxa camina amb vosaltres.

  4. Exacte, Arnau! Aprendre de les opinions i comentaris dels clients, en aquest cas, de la ciutadania, per millorar dia a dia el servei, aquest és l’objectiu!

    Gràcies pel teu comentari!

    I gràcies a Xcat, Marc i Cristina pels RT!

  5. Són dues les principals amenaces que tota empresa i institució té contra la seva reputació crec jo:

    a) Empleats descontents (inclou els exempleats)
    b) Clients descontents (inclou també exclients)

    La reputació és un concepte intangible que es tangibilitza en les relacions humanes més enllà d’una marca. Cal tornar a veure els clients i ciutadans com a persones i no com a xifres.

    El secret, doncs, de la reputació és tan simple com tractar els altres com ens agradaria que ens tractessin a nosaltres, tant pel que fa a la informació com a l”atenció.

    Felicitar a la Generalitat per aquest post!

Leave a Reply to cristinaribas Cancel reply