Cocreem continguts

[sldshare id=7417305&doc=infografiagencat-110328103600-phpapp02&type=d]

Un dels avantatges que aporta Internet és la possibilitat de treballar col·laborativament a distància, sense necessitat de desplaçar-se si les persones es troben en llocs diferents. Aquest fet afavoreix que sorgeixin iniciatives de cocreació, és a dir, un conjunt d’activitats, recursos i processos adreçats a la creació col·laborativa d’un producte o servei, en aquest cas, a través de la Xarxa. Amb aquesta pràctica, els treballs en surten reeixits, ja que recullen coneixement de punts de vista diferents que enriqueixen i donen valor afegit a la idea embrionària.

I nosaltres, solem treballar col·laborativament des de l’Administració?

L’Administració es pot beneficiar del coneixement que ja és a la Xarxa i que persones i organitzacions estan disposades a compartir pel mateix interès d’aprendre coses noves a partir del treball col·laboratiu.

La infografia que us presentem és un exemple de cocreació. A partir de la Guia d’usos i estil a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya, una usuària ha fet un esquema complet de la gestió d’un compte de Twitter que també es pot adaptar a altres organitzacions.

Precisament, la Guia de xarxes socials i les successives reedicions que s’han publicat també són el resultat d’un treball col·lectiu amb moltes persones que hi han fet apreciacions i propostes concretes de millora.

També alguns dels apunts/posts d’aquest bloc, com un dels últims que hem publicat (Aportar coneixement a la Viquipèdia des de l’Administració) estan fets en col·laboració amb persones de la Xarxa expertes en temàtiques que són pròpies del bloc de gencat.

Us proposem d’explicar experiències de cocreació per les quals estiguem enriquint el coneixement que surt de l’Administració.

12 thoughts on “Cocreem continguts

  1. M’ha semblat molt interessant, tot i que sí que hi he trobat a faltar tota la part d’anàlisi prèvia que t’informa de quan cal utilitzar-lo i com. Perquè em sembla que moltes vegades s’utilitzen eines d’aquest estil sense haver analitzat abans com arribar al nostre públic i el que pot suposar posar en marxa un compte a Twitter. Jo, com que treballo al Departament d’Empresa i Ocupació i estic a la part de promoció i difusió, tot això m’interessa molt.

    M'agrada

  2. Hola a tothom! Aquest apunt-post és especialment interessant per a mi ja que, a més de les feines que tinc encomanades a la DG d’Atenció Ciutadana i Difusió, programo també les sessions web de la Generalitat de Catalunya a la sala d’actes del Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Departament de Justícia). La darrera sessió, la 23a ‘De Pau a Pau: Internet per aprendre i emprendre’, vam assajar una nova forma de treball que permetés aportar noves idees i coneixement nou a l’hora de programar-la i organitzar-la. A més a més de les persones de Presidència i de Justícia que habitualment assumim aquesta feina, vam incorporar persones de fora de la Generalitat. En concret, Eladi Hernàndez (dels serveis informàtics d’una empresa constructora), Joakim Vivas (consultor a l’empresa T-Systems) i Àlex Hinojo (redactor de la Viquipèdia) es van encarregar d’elaborar el guió que el relator de la sessió, Genís Roca, es va encarregar de treballar i fer servir per entrevistar els dos ponents (Pau Argelaguet i Jordi Collell, en substitució de Pau Garcia-Milà).
    El resultat va ser molt satisfactori ja que el conjunt d’idees aportades per aquestes persones era molt superior, en qualitat i quantitat, al guió que hauria pogut preparar jo sol des de dins la Generalitat.
    La cocreació o creació col·laborativa és un dels recursos que més pes tindran dins les organitzacions del segle XXI.

    M'agrada

  3. Hola! Moltes gràcies, Jordi, pel teu comentari. Realment va ser una gran oportunitat per poder col·laborar en un entorn on se sumen moltes sinergies i moltes possibilitats. Serà tot un plaer poder continuar fent-ho i seria un somni fet realitat que programes i sessions com aquestes es vagin estenent en altres administracions, institucions i, fins i tot, empreses privades. La col·laboració és possible!

    M'agrada

  4. La cocreació o creació col·laborativa ha estat un model de feina que s’ha fet servir des de fa molt de temps. Els mitjans abans eren força més rudimentaris i ara, a l’època actual, els mitjans tecnològics ens permeten col·laborar amb una velocitat molt més gran i reutilitzar la informació.

    Aquest article ens aporta un gran nivell de coneixement i és molt útil per millorar un ús responsable tant dels usuaris com de les fonts d’informació alhora que és un brillant exemple de la participació oberta i de l’emprenedoria col·laborativa.

    Tot i això, aprofito per afegir més conceptes: no ens hem de quedar només amb les eines al nostre abast, cal tenir present que l’eina ha d’anar acompanyada amb la responsabilitat de l’ús.

    Per exemple, la velocitat, de vegades, no és bona consellera. Sobretot quan consideres o reflexiones sobre les aportacions que es fan. La possibilitat de la immediatesa obre un ventall de circumstàncies i conseqüències que ja deixen d’estar a l’abast de l’emissor per ser copropietat de la Xarxa.

    Un altre exemple: la reutilització de la informació. L’ús responsable de les xarxes socials passa per compartir les idees, per generar possibilitats, per obrir-hi camins per continuar millorant –aquest article n’és un gran exemple-. Sovint a les xarxes socials obtenim una gran quantitat d’informació en funció dels orígens que hàgim triat. Els orígens són diversos, mitjans de comunicació d’informació general, empreses de serveis, persones que descriuen i comparteixen les seves vivències, opinions i, fins i tot, sentiments. La difusió d’allò que podem creure interessant a la comunitat, passa per esmentar les fonts. Potser és difícil en eines com Twitter, tot i que no és impossible.
    La infoxicació és un problema col·lateral de la tria personal d’orígens d’informació. Sovint, a les xarxes socials –com abans havia passat: no és pas nou, només els mitjans per accedir-hi i compartir-ho han canviat- arriba informació que són repeticions d’altres. Però paga la pena destriar l’excés de continguts quan trobes fonts d’informació que, sense pretendre-ho o amb convicció, forcen a parar atenció i fer pensar.

    La 23a sessió web va ser un exemple de tres conceptes fonamentals al món digital: l’emprenedoria, l’esperit col.laboratiu i, per a mi un dels més importants ja que és transversal, la tasca dinamitzadora que, des de la Generalitat de Catalunya, Jordi Graells coordina, impulsa, difon.

    M'agrada

  5. Hola Eladi i Kim. Va ser un plaer descobrir-vos a la Xarxa i, encara més, comprovar amb aportacions pràctiques la vostra disponibilitat per treballar coses en comú, el que aquí n’hem dit cocrear. Per valorar el salt que aquesta manera de treballar pot arribar a significar, imaginem-nos si hagués estat possible uns anys o, fins i tot, uns mesos abans. El temps transcorre, com els canvis que diu l’Eladi, vertiginosament. Veurem noves formes de participació i col·laboració impensables de concebre-les en aquests moments actuals. En fi, que no m’ho voldria perdre 😉
    Per una altra banda, Eva Masana, amb el Gabinet de Comunicació del Departament d’Empresa i Ocupació estem treballant precisament els objectius necessaris per ser presents a les xarxes socials. Estic convençut que en sortiran molt bons projectes 🙂

    M'agrada

  6. El poder de la cocreació de continguts tot just s’està començant a veure. Sense voler caure en el tòpic, defenso fermament que 1+1+1, quan es parla de persones, suma més de 3. És molt important, però, que cada membre vulgui sumar. 2 persones amb voluntat + 1 que se n’aprofita, només suma 2.

    En Jordi Graells és un exemple de com la Xarxa ens permet ampliar la nostra xarxa real de contactes. Però el més important de la seva feina és la seva bona voluntat, la seva predisposició a conèixer i captar nous col·laboradors per poder cocrear nous continguts de qualitat.

    També hem d’entendre la cocreació com un punt intermedi dins de la reutilització de continguts. Aquesta infografia n’és un molt bon exemple. Si altres persones reaprofiten continguts que hem generat per generar nou coneixement… ens podem donar per satisfets.

    M'agrada

  7. Gràcies, Àlex. Tenim la sort, però, de treballar en una institució que ens ho posa molt fàcil i de comptar amb una xarxa de persones que entenen molt bé el valor de treballar en xarxa. I aquí hi ocupes un lloc destacat.

    M'agrada

  8. Estic totalment d’acord amb els vostres comentaris, però voldria afegir que la possibilitat de treballar en xarxa s’hauria d’estendre més cap als treballadors d’àrees no directament relacionades amb les TIC que encara anem una mica perduts en aquest tema. Crec que s’haurien de difondre les possibilitats que tenim avui en dia a la Xarxa i la seva utilitat en la nostra feina diària. Tanmateix, haurien de servir per potenciar el teletreball.

    M'agrada

  9. Volia reforçar la idea de l’últim comentari de l’Anna. Crec que la possibilitat de treballar en xarxa es podria estendre més enllà dels treballadors d’àrees no relacionades amb les TIC. Seria interessant poder estendre aquesta manera de treballar en xarxa a la nostra feina diària. Per exemple, utilitzar les xarxes socials professionals entre tots els treballadors d’un mateix servei o d’altres serveis amb els quals ens hem de relacionar per motius de feina per poder comunicar-nos de manera informal, i plantejar, per exemple, els dubtes que tinguem per resoldre les petites dificultats de la feina quotidiana. Així ens podríem ajudar els uns als altres i establir un criteris comuns per solucionar les tasques diàries.

    M'agrada

  10. Molt bones aportacions, Anna i Mar. Tal com s’ha dit en els anteriors comentaris, la cocreació enriqueix el producte final que volem obtenir. Fomentar l’esperit col·laboratiu, doncs, té uns resultats molt positius i, com vosaltres, dieu, aquesta metodologia es pot estendre en molts camps.

    Gràcies a tots!

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s