Prediccions 2011 sobre Administració i xarxes socials

flickr.com/photos/webwizzard/3931165612/ Global Network © WebWizzard CC-BY
flickr.com/photos/webwizzard/3931165612/ Global Network © WebWizzard CC-BY

En els darrers temps les administracions s’atreveixen a usar les xarxes socials per establir una relació més fluida amb la ciutadania i altres actors públics. A més de fer-ho amb les eines adequades, aquest any s’ha evidenciat la necessitat de disposar d’una estratègia prèvia.

El bloc de gencat recull un conjunt de prediccions per aquest any que ve fetes per persones expertes en xarxes socials a l’Administració. A continuació us les presentem. També us podeu descarregar les predicciones en pdf.

Quines són les vostres? Ens les expliqueu?

View in english

24 respostes a “Prediccions 2011 sobre Administració i xarxes socials

  1. Trobo a faltar, en aquesta compilació, èmfasi en l’evident camí que haurà d’anar prenent l’assistència santitària en aquest sentit. Des de l’atenció primària fins a les intervencions més avançades, la tecnologia està duent a un nou paradigma on es busca optimitzar recursos i resultats.

    En aquest sentit, les xarxes socials serviran per connectar de forma efectiva pacients, metges i investigadors en la cerca de millors solucions per a les malalties cròniques, primer, i la medicina en general després.

    Tot això, que ja es comença a palpar, de cop entrarà a formar part de les sessions clíniques sense que hi hagi aturador.

  2. Agosarada la proposta de Collister. No estic d’acord amb les opinions més pessimistes que pensen que l’Administració és al web 2.0 perquè s’hi ha de ser. Crec que el web 2.0 és el primer pas cap a una Administració més transparent, i ara el que cal fer és pedagogia sobre el que suposa endinsar-se al web 2.0 i els beneficis que a l’Administració pot aportar, perquè es produeixi el canvi real.

  3. Predicció: la pressió dels activistes de les xarxes socials (que tendeixen a fer causa de l’ús de l’instrument, més que plantejar l’instrument al servei d’una causa), continuarà sent més gran que la influència dels veritables innovadors socials. Cedint a aquestes pressions, l’actuació de les administracions en les xarxes socials durant 2011 seguirà sent epidèrmica: més de forma que de fons.

    Un desig (que probablement s’incompleixi): les administracions es plantejaran utilitzar les xarxes socials com un instrument d’innovació institucional i social. Per canviar elles mateixes, per interessar als ciutadans; per donar oportunitat als innovadors socials a participar a la resolució de les grans qüestions pendents, que les administracions, el reconeguin o no, no poden resoldre per si mateixes.

  4. Interessant la menció de Dolors Reig sobre el pànic escènic de les administracions a l’hora de llançar-se a les xarxes socials, pànic que ha portat a un cert descontrol que ara caldrà posar en ordre. Jo proposaria, de cara al futur imminent, començar a refer íntegrament els reglaments de participació ciutadana que, a aquestes altures, ja s’han quedat absolutament arcaics i aliens al moviment 2.0.

  5. Gràcies a tots per les aportacions que heu fet. És veritat que cada sector dins de l’Administració pot tenir les seves prediccions, tal com diu @Jordi Villà. En aquest sentit, us animem a fer-les públiques en aquest apunt. Ens les expliqueu?

  6. […] El bloc de gencat. Generalitat de Catalunya » Predicciones 2011 sobre Administración y redes socia…: Preparo largo post sobre previsiones propio pero sirva como avance en el ámbito de las administraciones públicas el post colectivo que publicaba el blog de la Generalitat de Catalunya recientemente, sobre Administración pública y redes sociales,  con mi participación. […]

  7. Alguns comentaris sobre aquestes 10 interessants prediccions, algunes de les quals comparteixo:
    – L’Administració té l’obligació que la informació estigui actualitzada i cal buscar la manera que es pugui fer amb facilitat i agilitat per part dels serveis responsables.
    – L’Anna Cabañas diu que les necessitats reals dels usuaris marcaran les noves maneres de fer de l’Administració. Hi afegiria que sempre que els serveis jurídics ho entenguin i ho facilitin.
    – Molt d’acord amb el Roc Fages. Cal fer una aposta interna i invertir esforços en dospuntzeritzar els nostres companys del @gencat.cat.
    – En José Antonio del Moral toca el tema de l’open data i, una mica, hi coincideixo. Si per poder posar dades a l’abast cal endreçar els nostres bancs de dades, serà una bona excusa. Però em sembla que serà més fàcil posar excels a disposició de tothom. Això sí, caldrà tenir clar què permet la LOPD. Podem posar en obert la informació d’identificació, localització i tipus de producció de les empreses inscrites al Registre de Sanitat Industrial, per exemple, i així saber qui ha fabricat el producte que comprem al súper?
    – La Tona Pou diu que no és gaire optimista. Potser toca de peus a terra i coneix el tema. L’Administració té un bon aparador, però encara ha de treballar molt a fons els seus back-office. La Marta Continente, a l’entrevista de Vilaweb, deia que hi ha molta feina per fer per tenir unes bones bases de dades. Sóc de l’opinió que estem treballant els bits com si fossin papers, i això ho hem de millorar.
    – Que tot el que es fa a les xarxes socials tingui oficialitat depèn del que puguin dir i deixar fer els serveis jurídics, tenint present que sempre cal actuar amb seriositat, objectivitat i seguretat jurídica.
    – Més que l’any de control, que diu en Genís Roca, el que caldrà serà organitzar i endreçar amb un objectiu ben definit: servei públic, servei al ciutadà.

  8. Crec que el 2011 es començarà a veure més clarament quins usos de les xarxes socials responen a una voluntat de fomentar la participació (em sembla que seran més aviat pocs), quins responen a la voluntat de tenir canals oberts per informar i deixar dir, que no és el mateix que escoltar, i quins són fruit d’un impuls més o menys improvisat per no quedar enrere.

  9. El año 2011 será el año de la participación de los gobiernos y las administraciones públicas en las redes sociales, con especial protagonismo de los ayuntamientos y las mancomunidades de servicios.

    Veremos aparecer nuevos perfiles públicos y políticos al albur de las próximas elecciones municipales y autonómicas mientras otros proyectos gubernamentales o institucionales -ya consolidados y maduros en la blogosfera o en canales como Twitter, Facebook o YouTube- experimentarán fórmulas de participación, colaboración, consulta ciudadana e interacción más novedosas, en un amago temprano de Open Government.

    Pienso que será, quizás, el año de las aplicaciones elaboradas a partir de datos públicos -con especial relevancia en el campo de la visualización y la representación de dichos datos- (habrá que ver qué utilidad generan o proyectan en la sociedad).

    El reto seguirá siendo la transparencia pública, la participación ciudadana frente a la desafección política, el mantenimiento de las inversiones para la modernización interna y la reingeniería de procesos, así como el fomento definitivo de una verdadera cultura 2.0 en todas las escalas de la administración y del gobierno…

    Un saludo

  10. @Cristina

    Thanks for your feedback – I used Google Translate to try to give me an understanding of your comment. Here’s my attempt at a response!

    Maybe I came across too pessimistic in my post – I didn’t mean to be and perhaps the wider context was missed out in editing.

    I *do* strongly agree with the benefit of Web 2.0 initiatives in helping make administrations/organisations more transparent.

    But my wider point – and perhaps this is specific to a UK context – is that there have been a lot of initiatives (and more are happening all the time), but a wider challenge in the economic climate is to deliver core services using Web 2.0 collaboration as well.

    Both types of project are important. 🙂

  11. Primer de tot, felicitats per la iniciativa de reunir totes aquestes opinions d’experts i expertes!

    Des del meu modest punt de vista, vull destacar dues opinions dels comentaris, que em semblen concretes i, sobretot, reals:

    1. “…el que cal fer és pedagogia sobre el que suposa endinsar-se al web 2.0 i els beneficis que a l’Administració pot aportar, perquè es produeixi el canvi real.” (Cristina Puig)

    2. “…así como el fomento definitivo de una verdadera cultura 2.0 en todas las escalas de la Administración”. (José Luis (iusufr))

    És a dir, no totes les persones que ocupen llocs de responsabilitat dins de l’Administració saben que el 2.0 existeix, que és una eina més i que s’ha de saber utilitzar. La realitat és aquesta.

    Ara, tot el que pugueu aportar els veritables experts anirà en benefici, no només de l’Administració, sinó que també –confiem!– de la ciutadania.

  12. Les meves prediccions per al 2011:

    – Primeres aplicacions creades per la ciutadania gràcies a les dades obertes gestionades per l’Administració. L’ús i utilitat d’aquestes aplicacions serà reduïda, però tindran una gran repercussió mediàtica.
    – Proliferació de perfils a Twitter i pàgines a Facebook, moltes vegades sense un objectiu clar, d’altres sí. Només sobreviuran els que tinguin una missió clara.
    – Cursos i tallers per a professionals de l’Administració que volen iniciar-se amb seguretat en el món de les xarxes socials.
    – Pel que fa a Catalunya i a Espanya, tampoc aquest any no tindrem un cap de govern actiu a les xarxes socials, amb la poca transparència que això implica.

  13. Penso, modestament, que a partir del 2011, l’ús de les xarxes socials provocarà canvis en les esferes professionals dels empleats públics. La gestió de la informació generada afavorirà que s’avanci cap a la intel·ligència col·lectiva, que canviarà la manera de treballar a l’Administració.

    Potser serà necessària una nova guia que ens doni les pautes per fer-ho?

    Un post ben interessant, @gencat!

  14. […] unos días, la Generalitat de Catalunya me invitaba a participar en las Predicciones 2011 sobre Administración y redes sociales, junto con otros profesionales. Podéis ver las previsiones en Gencat blog o en Slideshare. […]

  15. Sobre el que comenta en Carles Folch, “que tot el que es fa a les xarxes socials tingui oficialitat depèn del que puguin dir i deixar fer als serveis jurídics, tenint present que sempre cal actuar amb seriositat, objectivitat i seguretat jurídica”, és cert, això és així. Però els serveis jurídics no poden fer res més que moure’s dins del marc del que permet la legalitat vigent; això sí, poden proposar canvis, però, en darrer terme, serà el legislador el que haurà de fer un pas endavant i ser més agosarat. Ara, per posar un exemple: vist l’endarreriment que a l’Estat espanyol patim a l’hora de regular la transparència administrativa (diuen, no ho he comprovat però la font és fiable, que és l’únic estat dels considerats avançats que encara no té una llei de transparència -està en tramitació al si del govern estatal però encara ni tant sols està en tramitació parlamentària-), penseu que el legislador estatal està preparat per fer un pas endavant en matèria de xarxes socials i Administració pública? No sóc gaire optimista… penso que, com a molt, el 2011 serà, com diu en @genisroca, l’any de la regulació (i em ve al cap un extens debat sobre privacitat a les xarxes socials arran d’una intervenció d’en @jordigraells a les JSE’10).

  16. Hem llegit les interessants aportacions, però jo em quedaria amb la del José Luis (iusufr).

    Si aquest any ha significat, en molts casos, l’entrada de l’Administració a les xarxes socials, el 2011 ha de significar la consolidació d’un model d’Open Government a dues bandes. En primer lloc, com a eina de participació i col·laboració ciutadana però, en segon lloc, i no menys important, com a eina de coordinació, interacció i aprenentatge entre diferents administracions.

    En aquest sentit, les xarxes socials en particular i el web 2.0 en general significaran l’intercanvi de coneixement entre les diverses administracions, per tal d’optimitzar i garantir el millor dels serveis possibles.

  17. Estic d’acord amb l’aclariment de l’Àngel. Havia oblidat que el legislador és qui té la paraula i l’obligació i responabilitat d’estar ben assessorat.
    És bo que els serveis jurídics siguin agosarats i interpretin el marc jurídic vigent, tenint en compte que les TIC poden permetre una Administració més propera i útil als ciutadans.

Leave a Reply to gencat Cancel reply