
Darrerament, hi ha una proliferació d’ús d’aplicacions que treballen amb dades de georeferenciació (navegadors GPS, cercadors de mapes per satèl·lit…). Aquests entorns serveixen per ubicar edificis, equipaments, etc. indicant directament les coordenades o bé mostrant-les en un mapa. L’ús d’aquestes eines ha fet aparèixer nous problemes derivats de l’existència de diferents sistemes i codificacions per geolocalitzar i indicar la posició de les adreces dins els mapes.
Però… usem adequadament els diferents formats? Què cal fer per convertir un format en un altre que necessitem per a una aplicació concreta? Volem enriquir amb tots vosaltres les quatre nocions que sabem del tema.
He fet l’execici de comprovar les coordenades que indiqueu al Google maps i he pogut observar que en indicar la latitud i la longitud en graus, minuts i segons no apareix el mateix punt del mapa que quan es fa amb graus decimals.
Diria que falten decimals.
Algú pot aclarir això que comenta el Roger? Per què hi ha aquesta diferència?
A propòsit del que comenta (i sense cap relació aparent, eh! :), llegia l’altre dia que abans de l’any 2000 hi havia hagut la possibilitat de provocar un error (el Selective Availability, SA) en la precisió de la localització que detectaven els aparells GPS. Es tractava d’una degradació del senyal, que podia ser entre 50 i 100 metres de diàmetre, originada expressament pels sistemes militars nord-americans per una qüestió de ‘defensa nacional’.
Amb la generalització dels GPS per a la navegació d’aeronaus, marítima i terrestre, sembla que no hi ha possibilitat per tornar a provocar l’error. Tanmateix, s’ha desenvolupat, de manera alternativa, un mecanisme de ‘denegació selectiva’ (Selective Deniability, SD) que consisteix a impedir la recepció dels senyals GPS en una àrea determinada amb molta precisió, dintre la qual sols funcionen els GPS militars nord-americans i aliats.
En fi, que la geolocalització dóna per molt i evolucionarà molt fins al punt de ser determinant en la prestació de molts serveis per part de l’Administració. Ho veieu així?
Voldria mencionar la socialització de rutes a Wikiloc, GPSies… També voldria afegir que jo no puc prescindir del mapa encara que el GPS tingui cartografia, ja que no ofereix una visió general de l’espai.
Com a curiositat, no sé si sabeu que posant les coordenades, ja sigui en graus o latitud-longitud a la caixa de Google maps, us posiciona el punt. Els exemples del post:
Graus: http://bit.ly/aqQ27U
Lat/Long: http://bit.ly/a0mHh4
Suposo que la diferència entre l’una i l’altra són els decimals emprats en el segon cas, com diu el Roger, però potser algun cartògraf tindria més criteri…
Al que diu el César, afegiria Panoramio com a aplicació (mashup) entre imatges georeferenciades i mapes, i tot el que encara es desconeix de realitat augmentada, basat en la posició en la qual ens trobem per descobrir el que ens envolta (wikitude, layar, …).
És un problema de precisió (nombre de decimals) de les coordenades: 2.18 = 2º 10′ 48″ / 41.38 = 41º 22′ 48″. Com podeu veure les coordenades en latitud són properes.
D’una banda, només recordar que les coordenades UTM-31-N de l’article es refereixen al sistema ED50. Si es transformen a geogràfiques amb l’enllaç de l’eina de l’ICC, les coordenades resultants en graus minuts i segons són les mateixes. D’altra banda, s’ha de tenir en compte que Google Maps està referit a WGS84.
Amb aquest recordatori només vull dir que la localització de la Direcció General d’Atenció Ciutadana amb aquestes coordenades geogràfiques sobre Google Maps pot estar desplaçat del lloc real i del lloc mostrat a la cartografia i visors del ICC amb UTM ED50.