Conclusions, vídeo i materials de la 17a sessió web 'Treballar en xarxa a l'Administració: per on començar?' amb Genís Roca

[big file=rtmp://multimedia.gencat.cat/vod/big.2.0/087/087465816101509.flv 357 266]

Aquí tenim el vídeo i altres materials de la 17a sessió web de la Generalitat de Catalunya, a la sala d’actes del Centre d’Estudis Jurídics del Departament de Justícia, el passat 14 d’octubre.  A proposta de diferents persones, afegim les conclusions aportada per @Joana a aquest debat:

Les conclusions del debat:

  • Cal tenir clars els objectius del projecte i planificar les actuacions.
  • Cal conjugar la meritocràcia amb la implicació de l’organització.
  • És necessari fer un seguiment del projecte establint indicadors i les mètriques adequades. Aquestes mètriques han d’anar lligades als objectius que volem assolir i no a l’eina que utilitzem.
  • Cal millorar la prestació dels serveis públics amb eines 2.0.
  • Valors 2.0: compartir, col·laborar, versions beta, reutilitzar, confiar, meritocràcia, transparència…
  • No es pot pretendre que tota l’Administració sigui 2.0, ja que hi ha àmbits que, pel seu contingut, continuaran sent 1.0, i cal saber gestionar el canvi.
  • Cal tenir en compte en quin entorn es publiquen continguts: és profitós usar eines gratuïtes 2.0, però s’han de saber compatibilitzar amb eines corporatives, quan sigui convenient, si no obligatori.

El format de la sessió va ser atípic: el guió el van conformar prèviament al llarg d’un mes i mig abans les persones que ens hi havíem inscrit i altres internautes. En aquesta fase prèvia van participar més de 100 persones amb més de 200 aportacions: 86 comentaris en 12 apunts a diferents blocs, 67 intervencions al fòrum de la pàgina de gencat a Facebook, 58 aportacions via Twitter.

Malgrat l’esforç que va significar per al ponent Genís Roca i l’organització, l’experiència va ser excel·lent. En l’acte, doncs, es van posar en comú tot el que s’havia debatut prèviament i s’hi van afegir idees noves aportades per les més de 200 persones que hi van assistir presencialment. Les següents diapositives recullen tota aquesta interacció.

Trobem interessant l’experiència? Creiem que ha valgut la pena?

View in english

14 respostes a “Conclusions, vídeo i materials de la 17a sessió web 'Treballar en xarxa a l'Administració: per on començar?' amb Genís Roca

  1. Primer felicito la iniciativa d’utilitzar un altre tipus de format i dinàmica de la sessió web.Segon opino que com ja s’ha dit a l’administració és molt amplia i cada sector té una idionsincrasia pròpia tant de temàtica com de procediments, en el cas que jo conec crec que l’usuari final no ens demana anar cap el 2.0, sinó que necessita que agilitzem els seus tràmits de manera eficaç. Això no vol dir que no evolucionem. El primer pas és començar a implantar el 2.0 de manera interna a l’empresa/administració, s’ha “d’evangelitzar” a la jerarquia i els treballadors. En el moment que nosaltres evolucionem i entenguem què hi ha altres maneres de treballar podrem oferir serveis adequats al ritme que marca una part de la ciutadania

  2. Interessant i original. Sessió molt enriquidora si hom ha seguit i participat en la conversa prèvia. Està previst elaborar un document amb conclusions de tota la informació que s’ha generat?

    Felicitats per la iniciativa

  3. @Teresa. Gràcies; la felicitació la fem extensiva a totes les persones que es van involucrant en aquest procés. Com es va dir a la sessió, en el fons la filosofia dospuntzerista (Administració en xarxa, openGovernment…) demana tractar de manera més relacional i empàtica, en xarxa, totes les persones amb qui col·laborem (siguin usuaris o altres agents). Per això coincideix, evidentment, amb l’agilitació de tràmits i un millor servei als ‘clients’.

    @Joan Vives. Les persones assistents a la sessió rebreu demà mateix la síntesi de la sessió (un sol full amb el que s’hi va dir) i el conjunt d’enllaços als materials relacionats (BIG de gencat, Youtube, Flickr, Slideshare, Zentation, etc.). A més us informarem de manera preferent del calendari de noves sessions web per al 2010.

  4. Crec que ens ha semblat difícilment irrepetible: ens hem aplegat un munt de gent que creiem que el concepte global 2.0 (almenys allò en què coincidim algunes persones) no està tan lluny com de vegades algunes persones s’entesten a fer-nos creure: que a partir de la col·laboració, la compartició desinteressada i la passió pel 2.0 podem assolir “petits canvis poderosos”.

  5. He mirat els materials de la sessió, i m’ha costat trobar-hi experiències que hagin portat a resultats tangibles per a la ciutadania. Vull dir: més enllà d’obrir un perfil a Facebook o un compte a twitter i que 500 persones et segueixin, tenim projectes que hagin aportat un valor afegit al país?
    Estaria bé que es puguessin recollir bones pràctiques perquè del contrari tinc la impressió que simplement es pot caure en l’esnobisme 2.0, en el fer perquè toca, perquè sí (o per purs interessos personals de guanyar visibilitat dins l’organització: això que alguns han anomenat meritocràcia).
    Per què, parlant del perill de l’esnobisme: pot dir la Generalitat quants diners públics ha empleat en projectes a Second Life? (Personalment crec que no tan sols pot sinó que hauria de fer-ho, però aquesta seria ja una altra discussió).

  6. Com diu el Roc va ser un acte presencial que reunia tots els components del 2.0, una sessió molt participativa en què els assistents van compartir tot tipus de coneixements: bones pràctiques, projectes, diferents concepcions del funcionament de l’Administració, aprenentatge a partir dels errors o els entrebancs, etc.

    Les conclusions del debat:
    – Cal tenir clars els objectius del projecte i planificar les actuacions.
    – Cal conjugar la meritocràcia amb la implicació de l’organització.
    – És necessari fer un seguiment del projecte establint indicadors i les mètriques adequades. Aquestes mètriques han d’anar lligades als objectius que volem assolir i no a l’eina que utilitzem.
    – Cal millorar la prestació dels serveis públics amb eines 2.0.
    – Valors 2.0: compartir, col·laborar, versions beta, reutilitzar, confiar, meritocràcia, transparència…
    – No es pot pretendre que tota l’Administració sigui 2.0, ja que hi ha àmbits que, pel seu contingut, continuaran sent 1.0, i cal saber gestionar el canvi.
    – Cal tenir en compte en quin entorn es publiquen continguts: és profitós usar eines gratuïtes 2.0, però s’han de saber compatibilitzar amb eines corporatives, quan sigui convenient, si no obligatori.

  7. Les meves felicitacions a l’organització com a Genís Roca per l’atreviment a plantejar una Jornada d’aquestes característiques: un debat previ al facebook, a diferents blogs l a twitter que van generar una important expectativa entre els assistents i els que no van poder seguir-ho en directe ho van poder fer a través del twitter o del vídeo penjat ràpidament en aquest blog.
    No és fàcil parlar de l’Administració amb criteri i coneixement. Des de fora contínuament es donen receptes que no tenen en consideració la realitat i que parteixen de prejudicis i d’un diagnòstic fals i equivocat.
    Destaco la valentia de Genís Roca d’enfocar, com un “torero”, la sessió donant la veu i el protagonisme als actors, a la pròpia administració, a les persones que estan desenvolupant projectes (2.0 o no) amb totes les dificultats i energies d’una màquina enorme i desigual en el seu “intorn”.
    Crec que dins l’administració hi ha moltes persones, departaments i organismes que amb coneixement i orientació estan desenvolupant projectes arriscats i interessants que connecten amb les necessitats de la gent, que donen resposta a les seves necessitats, que dialoguen obertament i amb transparència.
    El que més m’apassiona de treballar en xarxa és que es tracta d’una filosofia oberta, d’una actitud constructiva, de treball en equip, amb persones capaces, amb il•lusió i ganes, que pot tirar per terra les jerarquies i les burocràcies (malalties presents a totes les organitzacions) posant en valor les capacitats i habilitats de les persones per sobre dels seus càrrecs. Que permet tornar a parlar de conèixer l’entorn, de determinar objectius i compartir-los, de dissenyar accions, d’avaluació, de passar comptes, de presentar resultats, de donar importància als processos, de poder explicar el que estem fent, d’incloure als ciutadans… i permet parlar d’aprendre treballant i col•laborant.
    I tot això estava present a la sessió, de diferents maneres, amb l’habilitat de Genís es van anar succeint diferents intervencions a l’estil twitter, concises i clares, algunes rotllo facebook (poques) i algunes en un format clarament d’emoticono 😉
    Al final, satisfacció i ganes de que això hauria de poder continuar d’alguna manera. Si la pregunta és “Treballar en xarxa a l’administració, per on començar?” crec que la resposta és “per mí mateix”

  8. Quines aportacions més profitoses! Proposo també d’incorporar al text de l’apunt les conclusions de la sessió web que ha aportat la Joana. Estan molt bé 😀

    @Rafa Milán. Sí, la sessió ha estat més que un simple canvi de format (a més amb el Genís i el públic que teníem s’hi prestava…). Personalment crec que la trobada ens ha demostrat que hi ha molta gent amb les mateixes inquietuds i que, tot i que no hi hagut temps per parlar-ne extensament, hi comencen a haver-hi experiències que ens fan ser optimistes.

    Per això te’n volia comentar @Francesc algunes. Dins l’Administració, hi ha programes que posen en comú bones pràctiques en la innovació de serveis gràcies als mitjans de comunicació socials, al que saben les persones grupalment i a un canvi d’actitud de tots aquests agents, a les administracions autonòmica, locals, etc. A més del programa Compartim http://www.gencat.cat/justicia/compartim que ja coneixeu tothom, tenim exemples molt bons a salut (Endoblock a endocrinologia a Lleida, inspecció sanitària, veterinaris…), educació, governació, agricultura, comerç, immigració i, per sort, força d’altres. Grups de persones que comencen a generar coneixement per la interacció i que, amb les condicions necessàries, poden tractar-lo i afegir-lo com a noves funcionalitats de serveis que ja gestionaven o prestaven. O en fan de nous de trinca completament.

    Hi ha molt camí per recórrer, però la 17a sessió web ens va carregar les piles. Confiem que les properes que hem programat (segurament molt diferents de contingut i format) ens continuïn animant a anar construint la xarxa.

  9. Estic molt d’acord en començar a implantar el web 2.0 de manera interna, per explorar-ne les possibilitats i també les dificultats. Oferir serveis per aquests mitjans seria un segon pas

  10. Moltes gràcies per la seva resposta, senyor Graells. Crec que seria de gran interès i enorme utilitat si aquests nous serveis i noves funcionalitats que esmenta les puguessin anar exposant d’una en una, explicant la situació prèvia i la situació posterior, quina millora per al ciutadà ha suposat o quin estalvi s’ha aconseguit, etc. Crec que és molt necessari per donar un enfocament més pedagògic, perquè per als que encara no hi estem massa posats, sovint es té la sensació que, al contrari del que diu el nostre president, hi ha moltes paraules i pocs fets.
    I perdoni que insisteixi, però en el seu moment vaig seguir d’aprop el boom de Second Life, i crec que seria molt oportú que fessin públic en quin punt estan (o han quedat) els projectes de la Generalitat en aquest entorn, i quin pressupost s’hi ha dedicat. I que consti que ho dic no tant per aquesta curiositat personal (que hi és), sinó perquè crec que si tot el moviment 2.0 traeix el seu esperit de fons, que és el de guanyar en proximitat, confiança i transparència, no anem enlloc. I en aquests temps d’informes encarregats per 11.999€ i millets de 500€ pels calaixos que cap administració havia sabut veure, la transparència és una exigència ètica, professional i política de primer ordre.

  11. Torno a reiterar a @Francesc el que ja explicava en el meu anterior comentari relacionat amb els continguts de la 17a sessió web. Insisteixo en aquest reconeixement als molts professionals que estan impulsant vies de treball col·laboratiu i gestionant coneixement per acabar millorant o ideant serveis (INNOVACIÓ), que és el que es dedueix del fil de la conversa de la 17a sessió web.

    Crec que el bloc gencat i la relació de proximitat i transparent 😉 que mantenim a la xarxa ajuda a conèixer els projectes que estem impulsant i a obtenir la col·laboració d’una bona colla ja de professionals.

    D’entre tots aquests projectes, hi ha aplicacions que cerquen eficàcia i innovació interna per donar millors serveis. Gencat 3D està encara en aquest cas i permet assajar noves formes de presentació que en el futur seran implantades.

  12. Jo també era present a la 17a sessió web i he de felicitar els organitzadors per la complexitat de la sessió i el bon resultat obtingut. Repescant la idea de Francesc sobre la transparència i la utilitat de tots aquests projectes, crec que ha de ser així, és a dir, tots els projectes han de tenir una utilitat clara. Però els que érem a la sessió vam veure que la quantitat de projectes engegats a l’Administració, tant de la Generalitat, com local, com de les universitats, era tan gran, i els projectes tan variats, amb tants objectius i destinataris diferents i en tantes vies diverses, que crec que no hi ha dubte que el camí és bo. Potser alguns d’aquests projectes no arribaran a bon terme, però serviran de base per crear-ne de millors. Que un projecte no surti bé no vol dir sempre que es llencin els diners; vol dir que s’ha fet una proposta de futur i per això hi ha d’haver un procés d’aprenentatge. És cert que hem de ser especialment curosos amb els diners públics, però també cal que siguem agosarats, perquè si no no avancem.

Deixa un comentari